2006-09-06

The Constant Gardener


Det är någt märkligt med den här filmen. Jag vet inte om det är Ralph Fiennes och Rachel Weisz intima spel, de märkliga tillbakablickarna eller storyn i stort. Det är kanske alltihop?

I The Constant Gardener spelar Ralph diplomaten Justin Quale och Rachel spelar Tessa, en kvinna med hjärtat åt att hjälpa och rädda tredje världen – FNs matprogram. Egentligen borde dom inte bli kära i varandra. Justin är en torr politiker och Tessa en levande frivilligarbetare. Dom befinner sig känslomässigt och politisk på var sin kant, men det är en kärlekshistoria och det blir bra mellan dom. Hett. Lustfullt.

Ända tills dom flyttar till Kenya. Och Tessa omkommer i en bilolycka.

Filmen hoppar fram och tillbaka vilket göra att man till en börja tror en sak om personerna för att en halvtimme senare återkomma till samma händelse, fast med skillnaden att man nu vet mer. Historien rullar sakta framåt. Pusselbitarna faller på plats. Uppfattningar ändras. Man drar ständigt undan mattan och lägger dit en ny. Ända tills den mattan dras undan och en ny läggs fram lite snyggt.

Själv hade jag förutfattade meningar innan jag sett filmen – jag menar – en kärlekshistoria om en diplomat i afrika vars fru mördas. Efter fem minuter var jag övertygad om vad som hade hänt. Efter tio minuter hade jag inte en aning. Efter en kvart ville jag inte att filmen skulle sluta.

Constant Gardner är en ”måste-film”. Se den!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för bra recension, jag har varit lite lagom sugen på att se filmen men blev väldigt sugen nu!