2005-07-16

Aeon Flux

Någon gång under 90-talet slog jag sent en kväll på MTV. Där mitt bland alla musikvideor fick jag se en mycket märklig tecknad serie. Den hette Aeon Flux och det absoult märkliga med allt var att det verkade som om Aeon dog i varje program. Dessutom var avsnitten avslutande och handligarna var minst sagt bisarra. För att inte tala om Aeons fysik och alla de andra märkliga figurerna som dök upp och dog.

För det var så - alla dog minst en gång per avsnitt.

Och så fick jag veta att det skulle bli spelfilm av Aeon Flux och jag suckade djupt. För det är så i Hollywood idag att eftersom det inte verkar finnas några filmskapare (jo, det finns vissa, men de är inte många) med unika idéer, så behöver man gå till seriernas värld (en lång historia som jag ska ta nån annan dag). Resultatet blir oftast tyvärr ren katastrof. Eftersom filmbolagen endast verkar ha profit i sinnet så försöker man göra filmerna så tillgängliga som möjligt för så stor publik som möjligt, resultat blir att filmerna varken får den unika känsla som serierna har eller blir särskilt intressant för de icke insatta. Visst finns det serier som blivit riktig bra som film, men det är fortfarande så att en framgångsrik serie inte nödvändigtvis blir bra film.

Nå vad ville jag nu? Jo, efter att ha tittat på de släppta pressbilderna verkar Aeon Flux innehålla en gnutta av ursprunget - typ att det handlar om Aeon Flux - men inte så mycket mer. En väldigt kort lista är på sin plats.

1. Charlize Theron är en duktigt skådis, men hon passar inte som Aeon. Då hade varit bättre med exempelvis Lara Flynn Boyle (till vänster).

2. Det kopiösa dödandet. Jag förmodar att det bara är glömma det och istället får vänta tills spelet kommer ut. Filmen kommer nog få en 13-årsgräns i USA, vilket innebär att blod kommer att försvinna, kvar blir nog en löjlig "thriller".

3. Storyn kommer förmodligen inte att innehålla alla skumma snaskigheter. Jag måste erkänna att en del av dom faktiskt var groteskt äckliga. Visseligen kommer en av figurerna att ha händer på fötterna, men värre än så kommer det nog inte att bli.

Nåja... Det är faktiskt löjligt att såga en film innan premiären, men jag har sett tendenserna innan och börjar inse att filmfolk i Hollywood bara ser dollar för sina ögon istället för en intelligent berättad historia, och för att få massor med dollars behöver man få filmen i mittfåran, vilket i sin tur blir väldigt tråkigt. Hoppas bara att det inte blir en pop-corn-film.

Eder Steffo

Inga kommentarer: